Postat av: Nicklas Astfors

Va?!?! Har du inte stiftat bekantskap med Studio Ghibli fören nu? Du har så galet mycket bra film att se fram emot! Är riktigt avundsjuk på dig! Ta gärna och försök och se Prinsessan Mononoke, den filmen brukar fans tvista om är den bästa tillsammans med "Min Granne Totoro". =)

Svar: Haha!! Alla mina vänner har tjatat i år och dar på mig att se Ghibli men ja, det är inte förrän nu jag tar mig an dem. xD
Själv har jag hört att Spirited Away och Eldflugornas grav ska vara de bästa. :)
Melanie

2014-10-18 @ 16:05:53
URL: http://mrfilm.se
Postat av: Nicklas Astfors

Alla filmer från Studio Ghibli är mer eller mindre mästerverk i sig, men jag kan förstå att de som säger Spirited Away (den vann trots allt en Oscar för bästa animerade 2001) är en av de bättre. Eldflugornas grav är oerhört otäck och ocensurerad (om man jämför med andra animerade filmer, typ Disney) men i gengäld så får du ett stycke film historia att se på som verkligen berör.

Du vet att det finns en oskriven lag och att det är ett "måste" att se Studio Ghibli filmer med japansk audio? En del av filmerna som distribueras av Pan Vision/Scanbox har svenskt ljud som endast bör användas av de som inte kan läsa tillräckligt fort för att hinna med i undertexter.

Sist men inte minst så säger du att det är japans motsvarighet till Disney, gissa vilket filmbolag som distribuerar filmerna i USA? Till och med Disney inser att det är bra filmer som de kan tjäna pengar på. ;)

2014-10-18 @ 16:39:58
URL: http://mrfilm.se
Postat av: Towe

Så fina Ghibli-filmer! Åh, nu blir jag sugen att titta igenom alla filmerna igen!

2014-10-18 @ 17:10:27
Postat av: Towe

Jag håller förresten med Nicklas, vilket jag har sagt det till dig förut, att du ska titta på filmerna på japanska. Trots att jag måste erkänna att den svenska dubbningen faktiskt är godkänd , så går det inte att jämföra med den känsla man får när man ser den på sitt original-språk.

Jag tycker nog mer om Min granne Totoro än Prinsessan Mononoke, men åh så sjukt bra filmer! Haha, men för mig kommer Spirited away alltid som nummer 1. Men det är väl av nostalgi och känslomässiga skäl, likaväl som jag tycker den är riktigt bra. Den fick mig att älska genren och efter den filmen var jag sedan som besatt av Ghibli.

2014-10-18 @ 17:17:31
Postat av: mli

Haha ja jag misstänkte att towe skulle kommentera det här..
Totoro är ju en barnfilm, men kt bra gjord...Det levande slottet var min favort ett bra tag, arrietty är okej (bättre förr)..
haha o första gången jag såg spirited away tyckte jag den var läskig XD (inte längr, lovar)
Min favorit är dock På vallmokullen;)
ALLA ska ses på japanska, men engelsk subttles - ingen svenska godkänns (okej, det levande slottet men ingen annan...)

Svar: Haha ja definitivt, Ghibli är ju Towes specialitet. ;)
Melanie

2014-10-20 @ 22:23:34

Skriv en kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras inte)


URL/Bloggadress:


Kommentar: